A stt kzpkorban, a boszorknyldzsek sorn tbb embert ltek meg, mint az els vilghborban. Egyes szakrtk szerint 1400-tl az 1700-as vek elejig tbb mint ktszzezer rtatlan ember halt mglyahallt, mert boszorknysggal vdoltk meg ket. A boszorknyok nyolcvan szzalka n volt, s legalbb a fele zvegyasszony vagy magnyos n. Csak akkor ntt meg jelentsebben a frfiak (esetleg gyerekek) szma a kivgzett boszorknyok kztt, amikor a boszorknypnik, a hisztria s rettegs valamely terleten elhatalmasodott. A boszorknysg, ez a szlssges emberi rossz gy viszonyult a nkhz, mint a szentsg, s mint az emberi jsg a frfiakhoz. A nk rszarnya a boszorknyok krben ugyanaz volt, mint a frfiak rszarnya a szentek krben.
Az si pogny vilgban az emberek kpzeletben az isteneken kvl mg klnbz lnyek is ltek. „Hatskrk“ s kpessgeik flig isteniek, flig emberiek voltak. E rendkvli lnyek kt csoportba oszthatk. Az elsbe tartoznak a flistenek vagy hsk, az risok s a tndrek. A msodik csoportba tartoznak az rdgk, boszorknyok, lidrcek s az ezekhez hasonl rossz lelkek. Npmesinkben hskkel, risokkal, trpkkel, tndrekkel, boszorknyokkal lpten-nyomon tallkozunk. A hsk mindig rokonszenves alakok. Az risok, a trpk s a tndrek pedig ismt kt rszre szakadnak, jkra s gonoszakra. A boszorknyok, lidrcek s a rossz szellemek kztt nemigen tallkozunk a jsggal.
A boszorknyokrl szl hit az si pogny vilgbl tszivrgott a keresztnysgbe, br a boszorknyok szerepe mdosult. A pogny vilgban tevkenysgk a kuruzslsokban kimerl. A keresztny vilgban viszont, klnsen a stt kzpkorban, az emberek a megmagyarzhatatlan s rendkvli dolgok megjelenst a boszorknyoknak tulajdontottk. A boszorknyokat olyan eretnek szekta tagjainak tekintettk, akik rendkvli kpessgekkel vannak felruhzva. Meg voltak gyzdve arrl, hogy a boszorknyok az rdgkkel llnak sszekttetsben, azok szereti, s az rdgk segtsgvel rendkvli, termszetfltti dolgokat kpesek vghezvinni. Elssorban is emberi alakjukat akkor tudjk megvltoztatni, amikor akarjk. Mivel az rdgkkel lltak szvetsgben, termszetesen megtagadtk Istent, lemondtak az rk dvssgrl, f feladatuk az emberek megrontsa, brmi ton val elpuszttsa volt vagy legalbbis krokozs. Ezek vghezvitelre sok eszkz llt rendelkezskre.
A boszorknyok a keresztnysg elterjedse eltt az anyaistennket s a szarvas termkenysgisteneket imdtk. A kora kzpkori egyhz mg trelmesnek mutatkozott ezekkel a nkkel szemben: egyszeren badarsgnak tartotta a hiedelmeket. A boszorknyokban val hit nagyon hossz ideig lt a kztudatban, nemcsak a kzpkorban, hanem bizony mg az jkorban is.
Boszorknykalapcs
A 14. szzadtl kezdve azonban megvltozott a hivatalos egyhzi politika: heves boszorknyldzsbe kezdtek, ami a 15. szzadra elrte cscspontjt. VIII. Innocent ppa 1484-es bullja pedig a boszorknysgot halllal bntetend szentsgtrsnek nyilvntotta. Kt vvel ksbb a kt nmet dominiknus szerzetes, Heinrich Kramer s Jacob Sprenger megjelentette a boszorknyvizsglat alapmvt, a hrhedt Boszorknykalapcsot (Malleus Maleficarum) — s fellobbantak a mglyk.
„Minden boszorknysg a test vgyaibl ered, amely a nben hatrtalan — rja a Boszorknykalapcs. — A nk ingadozbbak hitkben, mint a frfiak, knnyebben befogadjk a kls hatsokat, azonkvl fecsegk, s kptelenek eltitkolni egyms ell gonosz fortlyaikat, s minthogy gyengk, titkos eszkzkhz folyamodnak, hogy nyerhessenek.“ A boszorknysg alapknyve gy tartotta: a nk megmagyarzhatatlan gonoszsgnak termszetes oka az, hogy a nk rzkibbek, mint a frfiak. Ez megmutatkozik a nk undort bujasgban is, amely rvette ket, hogy dmonokkal s a gonosszal rintkezzenek. Ezenkvl mr az els n is hamis volt, hiszen a hajlkony bordbl teremtettk, amely elfordult a frfitl, s mivel ennek a hinyossgnak a kvetkeztben tkletlen llat, mindig is csalrd s gonoszsggal teli volt.
A kor tudomnya szerint a nk kptelenek mrskelni rjngsket, haragjukat sem tudjk csittani, s ez knnyen szemmel vershez vezet. A havivrzs idejn annyira teltve vannak nedvekkel, hogy fortyog a vrk. Llegzskor mrgez pra rad ki az orrukbl s szjukbl, s brkit megbabonzhatnak. Hitk gyenge, s ez vezet a boszorknysghoz. A kor egyszer npe pedig gy vlekedett: a nk egyszeren csak gyengk, rosszak, hazugok s erklcstelenek.
A szexualits a boszorknyjelensg lnyeges rsze volt. Az rdggel val nemi kzsls a boszorkny erejnek fontos forrsa, s az okozott csapsok nagy rsze is szexulis termszet: impotencia, termszetellenes szenvedlyek, a hzasfelek kzti viszly, esztelen szerelmek s termketlensg. rdekes, hogy az egyhz clibtusban l szerzetesei milyen — szexulis torztsoktl, pornogrfitl, szadizmustl hemzseg — „tuds“ knyvet rtak. Az esztelen lltsok alapjn ksbb tbb tzezer nt gyilkoltak meg rtatlanul a keresztny egyhz zszlaja alatt. Az egyhz a kzpkorra tudomnyos elmlet szintjre emelte a ngylletet. A boszorknyldzs ugyanis a ngyllet szervezett s hatsos megjelensi formja volt! A boszorknyldzk kztt pedig ott tallhatak a kor tanult emberei, mvelt frfiak, magas rang hivatalnokok, akik kezben jelents hatalom sszpontosult.
Az ldzttek gyakran olyan tlagemberek voltak, akiket vagyonuk megszerzse rdekben knoztak s gettek el. A dolog rdekessge, hogy a brtn s a brskods kltsgeit az elhunyt „boszorkny“ rokonaival fizettettk meg — s ebben a jogszok s brk ltal msnap tartott, a j munkrt jr lakoma is tbbnyire benne foglaltatott. A zskmny elosztsa vltozott, de a hagyomnyos arny szerint egyharmad jutott a Vatiknnak, egyharmad a helyi inkviztornak, egyharmad pedig a helyi vrosi tancsnak.
A vd mindig bizonytott
— A boszorknysg a vallsok keletkezsekor alakult ki. Mint hiedelemrendszer, szoros kapcsolatban van a mgival — hallottuk Kovcs Lszl trtnelemtanrtl. — A boszorkny klnleges kpessgekkel rendelkezik, amelyek kapcsolatosak a varzslssal, gygytssal. A boszorknysg a termszetfltti erk befolysolst is jelenti. A pognysgbl ntt ki, s a keresztnysg alatt az a vlemny ersdtt fel, hogy az egyn (a boszorkny) azrt rendelkezik klnleges kpessgekkel, mert kapcsolatot tart a stnnal, az rdggel, a gonosszal. A kzpkortl kezdve a boszorknysg elveszti pozitv jelentst. Vannak tovbbra is gygytssal kapcsolatos elemei, de egyrtelmen a negatv jelensgek kerlnek eltrbe. Az akkori vlemny szerint a boszorknyok boszorknyszombaton tallkoznak, amikor is megbeszlik mindazt a rosszat, amit cselekedni fognak, s a mdokat, ahogy a kzssgnek rtani fognak. Ez a kpzet egszen az jkorig ltezik az emberi tudatban. Boszorknysggal ltalban a szlssges tulajdonsggal rendelkez nket vdoljk meg. A nagyon szpeket s nagyon csnykat, akik buzgn jrnak templomba, vagy akik hanyagoljk az jtatossgot, az igen okosakat s az egygyeket. A hiedelmek szerint k voltak kpesek kapcsolatba kerlni az rdggel.
Boszorknyperek voltak mr a korai kzpkorban is. Klmn kirly mondta: „Boszorknyokrl, mivelhogy nincsenek, sz se essk rluk!“ — hogy ilyen kittele van egyik trvnynek, bizonytja, hogy nyilvnvalan mr akkor is voltak boszorknyperek. Az utkor szmra a kzpkori perek maradtak fenn, kihallgatsokkal, tanvallomsokkal, bizonytkokkal, jegyzknyvekkel. Az jkorban pedig gyakoriak voltak a tmeges boszorknyperek. A boszorknysggal megvdoltakat mindig eltltk s kivgeztk. Magyarorszgon sszesen ezer ilyen per nyoma maradt fenn. Csak nagyon ritkn fordult el, hogy a boszorknysg nem nyert bizonytst, hiszen a vdlottakat olyan kegyetlenl megknoztk, hogy mindent bevallottak, amit hallani akartak tlk.
Mik lehettek a motvumok? Taln az ideolgia. Az rdggel val cimborls a vdak kzl az els helyen volt, de ma mr tudjuk, ers motvum volt a brk, a vdlk rszrl a haszonszerzs is. A vdakat nem kellett bizonytani, egyedl a vd volt a fontos. Az legfbb vd, az rdggel cimborls istentagadst jelentett — ez pedig fbenjr bnnek szmtott. Olyan szavakat adtak a vdlott szjba, melyeket nem mondott, csak a tanvallomsok lltottk. Ezek hitelessge pedig nem volt a perek erssge. Gyakori vdknt szerepelt mg a gyermekgyilkossg (ha a mg meg nem keresztelt csecsem meghalt), az rdggel val kzsls, de termszeti katasztrfa, szrazsg, hnsg vagy a pestis elterjedse is vdknt jelenhetett meg. A vdakat nem kellett bizonytani, a vdakat elfogadtk. Mindig a vdlnak hittek, a vdlottat pedig olyan prbknak vetettk al (tz-, vagy vzprbnak, s hasonl kzpkori knzsi mdszereknek), melyek nyilvnvalan mindig pozitv eredmnyeket hoztak — a vdlk, a brk rszre.
A np boszorknyrt kilt
Az orszgokat hivatsos boszorknykeresk jrtk, akik a megvdoltakat (buss fizetsg ellenben) prbknak vetettk al. A vzprba abbl llt, hogy a gyanstott jobb kezt a bal bokjhoz, a bal kezt a jobb bokjhoz ktttk, s a vzbe dobtk. Ha a n a vz felsznn lebegett, akkor boszorkny volt, ha elsllyedt, megprbltk kihalszni, mieltt megfulladt volna. A „tanultabb“ boszorknydoktorok finomabb eszkzkkel dolgoztak, pldul a tprbval. Szerintk a boszorknyok jelet viselnek magukon, melyet az rdg hagyott rajtuk, s ezek a jelek nem vreznek. Ha a „doktor“ megszrta a jelltet s az nem vrzett, a boszorknysg igazolt volt. Viszont csaknem valamennyi megszrt nt boszorknynak titulltak.
Egyre inkbb elterjedt, hogy minden, akr a legaprbb negatv jelensgrt boszorknynak minstettek valakit. A np haragja fellngolt ellenk, st gyakran hisztriba csapott, s ezt a hivatalos szervek csak tovbb sztottk, hiszen a boszorknyldzsbl hasznot hztak. Fvdlk, kihallgatk, rnokok, brk szorgalmasan szlltottk az embereket a brsgi kihallgatsokra, knzsra s mglyra. A knzsok embertelenek voltak! Szortsok, melyek az ujjbegyet s a lbujjak hegyt nyomortottk meg. Knpad, mely sztszaktotta a test zleteit, mikzben a bels szerveket deszkval szortottk ssze. Strappado, mely hirtelen a levegbe rntotta a testet s kiszaktotta a vllakat. Szges szk, melyet alulrl forrstottak, s szgek, amelyeket a vdlott fejbe vertek. A legborzasztbbak egyike a spanyolcsizma volt. Ennek segtsgvel sszenyomtk a lbikrt, s eltrtk a lbszrcsontot. A kihallgat az egyik kezben tartotta a Boszorknykalapcs kziknyvet, a msikban a knpad csavarjt, s kzben addig krdezgetett, mg a kvnt vlaszt meg nem kapta. A hhr meggazdagodott, felesge felcicomzva pvskodott, mint egy nemesasszony. Volt, hogy egy faluban csak egy n maradt letben. A krnikk arrl nem szlnak, hogy a boszorknygets utn termkenny vlt-e a fld, elmlt-e a betegsg.
A boszorknyperekben fordtott brsgi eljrs folyt: a vdlottat meg kellett knozni, hogy beismerje bnt, s lelke dvssgre jusson. Tanknt olyan szemlyeket hvtak, akik egybknt nem tanskodhattak volna: eltlteket, gyerekeket. A perek clja nem az igazsg kidertse, hanem a boszorkny megsemmistse volt.
rthetetlen ngyllet
A boszorknysg tette a nket teljes jog bnzv, hiszen korbban a nk nem jrtak brsgra, mivel apjuk vagy frjk viselte a felelssget a tetteikrt — a nk ugyanis nem voltak teljes jog llampolgrok. vszzadokon keresztl a jogrendszeren kvl lltak, s most kt, kifejezetten a nkre irnyul bnvddal idztettek meg: boszorknysggal s gyermekgyilkossggal.
A kzpkor eszmnyi nje ernyes, alzatos, kedves, csendes s legfkpp engedelmes volt. Minden n a gymjhoz vagy a frjhez tartozott. Nem illett, hogy rendszeres kapcsolata legyen ms nkkel, s nem is lehetett neki ilyen. Frfiakkal pedig egyltaln nem tallkozhatott. A n lte attl fggtt, mennyire tudott megfelelni a frfi elvrsainak. A n helye otthon, feladata pedig a csald elltsa volt. A magnyos n (vnlny vagy zvegy) vagy aki tlsgosan eltrt az elfogadott normtl, gyant keltett, boszorknynak szmtott. A gondolat, hogy a nk (boszorknyok) titkos szvetsget hozhatnak ltre, a frfiak terletre val behatolsnak minslt. Csak frfikivltsg lehetett, hogy munka vagy szrakozs cljbl trsasgokat alaptsanak. A nk termszetfltti erejt viszont annl nagyobbnak kpzeltk, minl kevesebb volt a htkznapi s fizikai erejk.
Mglyra kerltek a parasztasszonyok, szolgllnyok, gazdaasszonyok, szzek s sokgyerekes csaldanyk, st mg nemesasszonyok is. Ksbb azok is, akik felemeltk hangjukat a boszorknyldzs ellen: egyetemi rektorok, tanult emberek, de brk is, akiket lgyszvnek tltek. De az rjngs cscspontjn hromngy ves gyerekek is, akikrl azt lltottk, hogy az rdggel fajtalankodtak.
Soha nem fogjuk megtudni, pontosan hny n halt meg rtatlanul a boszorknyprbkon, a knzsok alatt s a mglykon. S arra sem kapunk kielgt vlaszt, hogyan trtnhetett meg ez a rengeteg szrnysg a renesznsz, a barokk, a mvszetek s a felfedezsek kornak Eurpjban. |