A második nemzetség
Fonetikai megfelelője: h
JELENTÉSE:
váratlan veszteség, megpróbáltatás, pusztulás, betegség, megtisztulás, próbatétel, karmikus lecke, drasztikus változás
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
nemkívánatos hatások megszüntetésére, pusztító beidegződések megtörésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Ragnarök, Loki, Fagyóriások
ELEMZÉS:
A régi dolgok pusztulása nélkülözhetetlen az új fejlődéséhez, ezt tartalmazza Ragnarök ősi skandináv mítosza is. Mindezt figyelembe kell vennünk, ha meg akarjuk érteni ezt a rúnát. Érdekes, hogy hagalaz sowulo (a tűz) és isa (a jég) között helyezkedik el. Ez a skandináv teremtésmítoszra és a két elem közt feszülő teremtő lehetőségre emlékeztet minket, még akkor is, ha találkozásuk első látásra pusztítónak tűnhet. Akárcsak a Tarot-ban a Torony, hagalaz is csak abban az esetben negatív rúna, ha annak vesszük, és ha figyelmen kívül hagyjuk tanítását. A második nemzetség kezdőrúnája, kezdetet és véget egyaránt jelképez, felráz minket wunjo biztonságából és elégedett nyugalmából. Amikor úgy érzed, hogy túl jól mennek a dolgaid, biztos lehetsz abban, hogy hamarosan egy egészséges, jó nagy puffanást várhatsz a Sorstól, csak figyelj erősen.
Az efféle, istenektől eredő "ébresztők" végigkísérik egész életünket, ám gyakran félreértjük ezeket, mintha valami képzelt bűnünkre adott isteni büntetés lenne, holott valójában csak arra szolgál, hogy újra ráirányítsa figyelmünket életünk folytonosan ismétlődő rossz beidegződéseire. Sajnos ezek az esettípusok egyre súlyosabb és súlyosabb formában ismétlődnek mindaddig, amíg meg nem tanuljuk a leckét, és meg nem törik a rossz beidegződési minta.
Például ha valaki nem tudja megtörni egy bizonyos embertípus iránti függőségét, mindig olyan kapcsolatokban fogja találni magát, ahol újra meg újra, egyre katasztrofálisabb végkifejletbe sodródik társával együtt, egészen addig, míg fel nem ismeri a beidegződött rossz mintát, amiből az egész helyzet ered, és akaratával meg nem töri.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: n
JELENTÉSE:
ínség, nehézség, felelősség, elégedetlenség, akadály, frusztráció
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
kívánság beteljesüléséért
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freyr és Gurd, Otter aranya
ELEMZÉS:
Amennyiben hagalaz "repülő merőkanál", nauţiz az üres csésze. Finom, gyöngéd figyelmeztetés, hogy semmi sem úgy történik, ahogy kéne. Az élet mintegy kizökken, és úgy tűnik, semmi sem sikerül. Nem számít, mennyid van, úgysem elég sosem, mindig valami több, valami jobb után vágyódunk. Pozitív oldalról nézve, ez a kielégítetlenség az, ami kizökkenthet minket wunjo relatív biztonságából, és a változás felé ösztökél.
Nauţiz a vágyak és a vagyontárgyak közti egyensúlytalanságot jelképezi. Hatással lesz utazásodra, ahogyan megoldod ezt a helyzetet, de az egyensúlytalanság tudatosítása önmagában véve is megvilágosító erejű lehet. Arra késztet, hogy alaposabban megvizsgáld és esetleg átfogalmazd értékrendedet és prioritásaidat, valamint visszakényszerít boldogulásod útjára.
Talán Joseph Campbell mitológus fejezte ki legjobban, amikor azt mondta: "Kövessük üdvösségünket", más szavakkal: ha olyan dolgokkal foglalkozunk, amik a legtöbb örömet szerzik nekünk és elégedettséggel töltenek el, akkor biztosak lehetünk abban, hogy spirituálisan helyes úton járunk. Nauţiz segít megtenni az első lépést ezen az úton, azáltal, hogy tudatja velünk: eltévedtünk.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: i
JELENTÉSE:
tétlenség, blokkolt állapot, stagnálás, lehetőség, türelem, elmélkedés, visszavonulás, nyugalom
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
egy folyamat megállítására, egy elemi forma kinyilvánítására
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Auđumla, Nifelheim
ELEMZÉS:
A modern szimbológiában a tűz általában férfi-elem, a jég (vagy föld) női, de nem tudjuk, vajon a skandinávok is osztották-e ezt a nézetet. Egy biztos, a jég mindennapos életük állandó tényezője volt. Szinte egész éven át fenyegette termésüket és hajóikat, ugyanakkor a teremtés szimbóluma is volt, amiből mindenfajta élet eredhet.
Valamit sejtetni enged a skandináv gondolkozásból, hogy felismerték annak szükségszerűségét: hozzá kell kapcsolódniuk egy ilyen látszólag pusztító elemhez az élet fenntartására. A tűz, jóllehet, meleg és kellemes, azonban ellensúlyozni kell a tél hidegével, ahogyan a születést ellensúlyozza a halál. Lám, még az alvás során történő kis meghalás is nélkülözhetetlen szellemi és testi jólétünkhöz.
Isa magában foglalja mindezeket az elgondolásokat, de elsősorban az aktivitást megelőző nyugalmi periódust jelenti, és önmagában formálja azt az anyagot, melyből az élet keletkezik. Isa olyan anyag, mely önmagában élettelen, de energiával egyesülve csillagok anyagává változott. Isa a mozdulatlan forma, ami hatással volt az ellenállhatatlan erőre. A skandinávok sokféleképp előrejelezték Einstein elméletét a világ keletkezéséről, felismerték, hogy a világon mindenben benne van a tűz és a jég (energia és anyag) egyaránt, és hogy kettejük kapcsolata határozza meg az életfolyamatokat.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: j
JELENTÉSE:
változás, fordulat, jutalom, mozgás, termelékenység, elkerülhetetlen fejlődés
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
változás előidézésére, termékenységért és növekedésért
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sif, Thor, Freyr, Granni
ELEMZÉS:
Manapság, amikor központi fűtéssel fűtünk és februárban is narancsot ehetünk, nehéz elképzelni, hogy valaha mennyire szoros kötelékben éltek az emberek az évszakokkal, legfőképpen a távoli északi éghajlaton. Az évszakok változásai nemcsak az időjárást befolyásolták, hanem a napi aktivitásra és az emberek étrendjére is hatással voltak. Az állandó változás volt a normális, és a kérdés nem az volt, hogy harcolni kell-e ez ellen, hanem hogy hogyan lehet ráhangolódni. Az ókori (esetleg némelyik mai) földműveseknek nem kellett naptárba nézni ahhoz, hogy tudják, mikor kell vetni, nem kellett meteorológiai előrejelzést hallgatniuk ahhoz, hogy tudják, mikor várható havazás. Az évszakok változásai a vérükbe, csontjaikba ivódtak, és egész létük attól függött, mennyire képesek elfogadni a változásokat.
Jera úgy következik Isa után, mint ahogy tél után tavasz jön. A jég fagyos állandóságát az évkerék fordulása töri meg, és minden újra mozgásba lendül, az örök törvény szerint. Most kitörhetünk a "negatív" rúnák egész rendszeréből, amikkel a második nemzetség kezdődött. Ezt sem a jég elleni harccal vagy elmeneküléssel , sem pedig a sors méltánytalansága fölötti siránkozással nem vihetjük véghez, csakis azzal, ha tanulunk azok tapasztalataiból, majd egyszerűen kivárjuk az elkerülhetetlen olvadást. Jera az áldozati bor - az életet hozó ellentétekhez való kapcsolódás terméke. Viharok jöhetnek és mehetnek, de a nap mindig a helyén marad és az élet általában véve egészen jó. Élvezd, amíg élvezheted.
_____________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: ei
JELENTÉSE:
változás, beavatás, szembesülés félelmeinkkel, fordulópont, halál, átalakulás
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
jelentős változás előidézésére, átmeneti korszak megkönnyítésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Hel, Yggdrasil
ELEMZÉS:
A tiszafa időtlen idők óta elválaszthatatlan a rúnáktól, mágiától és a haláltól, Észak- és Nyugat-Európában egyaránt. Számos oka van ennek az ősi kapcsolatnak, de alapvetően abból ered, hogy a tiszafa örökzöld növény, ami a téli halál idején is megtartja zöld színét, és mert piros bogyói az élet vérét jelképezik. A tiszafa különösen hosszú életű, ezáltal szinte "halhatatlan". Már a kelták kora előtt is nagy tisztelet övezte, és ez a keresztény korban is folytatódott.
Eihwaz a fuţark tizenharmadik rúnája, és az ábécé közepét jelzi. (Érdekes, hogy a Tarot-ban a Halál kártyája is a tizenharmadik lap). Ez a rúna fordulópontot jelöl a rúnikus utazás során, és a beavatási folyamat átalakulását mutatja. Az átmenet minden rítusában, különösen azokban, melyek a felnőttéváláshoz kötődnek, jelen van a halál szimbolizmusa - az az elgondolás, hogy az egyénnek formálisan "meg kell halnia" és egy új personának kell születnie.
Eihwaz az átjáró, amin keresztül be kell lépnünk Hel birodalmába, hogy elnyerjük a halandóságunkról szóló tudást és ennek elfogadását, valamint azokat a misztériumokat, amiket csak a Halál Sötét Asszonyától tanulhatunk meg. A folyamat valóban ijesztő, de keresztül kell mennünk rajta, hogy szembesüljünk legmélyebb félelmeinkkel, majd egyfajta bölcsességgel fogunk belőle kiemelkedni, amit megtanítanak nekünk, ám meg is kell tapasztalnunk. Eihwaz a bölcsességhez vezető kapu, élet (jera) és újjászületés (perţ) közt helyezkedik el.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: p
JELENTÉSE:
újjászületés, misztérium, mágia, jóslás, termékenység, szexualitás, új kezdet, prófécia
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
termékenységért, gyermekszülés megkönnyítésére, segítség jósláshoz és mágiához, pszichikai képességek növelésére
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freya, Angrbode
ELEMZÉS:
Perţ aktuális értelmezése mindig is ellentétes véleményeket szült a rúnakutatók körében. A problémát az okozza, hogy a szó első hangja, a "P" az ógermán nyelvben másutt nem fordul elő, ez vezetett ahhoz a feltételezéshez, hogy a szó más nyelvből átvett jövevényszó. Az óangol rúnaversből arra lehet következtetni, hogy mindenképp valami játék tartozékát jelentette, a sakk gyalogfigurája vagy kockavető pohár lehetett. A kockavető pohár jelentés különösen érdekes, mert nemcsak a rúna alakjához illik, hanem azt is sugallja, hogy eredetileg a rúnákat is ilyenben tarthatták. A perţ másik értelmezése a szláv "pizda" szóból ered, ami vulvát jelent. Ez a jelentés (bár homályos és valószínűtlen) beleiilik a rúnafejlődés menetébe, amennyiben a halált követő újjászületést szimbolizálja. Mint az Istennő méhének jelképe, ugyanazt a titokzatos és rejtett értelmet hordozza, mint a "kockavető pohár", szószerinti "vulva"-értelemben azonban olyan erős, nőies, szexuális többletet ad uruzhoz, ami egyébként hiányzik a fuţarkból.
Akárhogy is értelmezzük perţet (és ismétlem: valójában senki nem tudja biztosan a jelentését), mindenképpen egy olyan edényt szimbolizál alapvetően, ami táplál és "szül", mélyében olyan misztériumok titkait tartja elrejtve, melyek csak a halál beavatása után kerülhetnek napvilágra. A rúna szorosan kapcsolódik a sorsfelfogáshoz, vagyis már születésünk pillanatában eldől, milyen lesz az út, amelyen járunk, függetlenül attól, hogy miket teszünk utunk során. Ha megszülettünk, döntenünk kell: vakon követjük az okok és következmények, hatás és ellenhatás láncolatát végig az utunk során, vagy megpróbáljuk megérteni a számunkra fontos leckék tanítását a rúnák vagy más segédeszközök segítségével. Perţ ennek a folyamatnak a kezdete és beteljesítésének eszköze.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: x, z
JELENTÉSE:
védelem, közreműködés, védelem, figyelmeztetés, támogatás, mentor, etikai dilemma
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
védelemért, vadászathoz
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Heimdall, Gjallerhorn
ELEMZÉS:
Heimdall érdekes és rejtélyes alakja a skandináv mitológiának, és algiz rúnája jut róla eszembe, mert az ő szerepe is védő, őrző. Ő a világok határmezsgyéit elválasztó kapu őre, aki minden belépőre és távozóra felügyel. Leginkább híres szarváról ismert, de kardja is fontos a rúna megértéséhez. Snorri említi, hogy a kard költői elnevezése "Heimdall feje", a fej költői neve pedig "Heimdall kardja". Ez különösen fontos, ha tekintetbe vesszük hozzá azt is, hogy nevének egyik változata, a "Heimdali" kost jelent. A kos képén keresztül a kard és a szarv egyaránt ugyanazon kép különböző részei. Mindkettő (akárcsak a szarvasagancs) a hatalom jelképe, ami helyzettől függően támadásra és védekezésre is felhasználható.
Utazásunk során már átjutottunk halálon és újjászületésen, most pedig, mielőtt visszatérünk saját világunkba, szembe kell néznünk a Kapu Őrével. Ő az, aki arra figyelmeztet minket, hogy bölcsen éljünk újonnan megszerzett hatalmunkkal. Többé nem érhetjük be saját személyes fejlődésünkkel, hanem tudatában kell lennünk, hogy másokra is hatással vagyunk. Válságos fordulópont, ahol döntenünk kell: az etikai normák elfogadását választjuk-e, vagy nem törődünk azzal, hogy másokra is hatunk, csak saját boldogulásunkkal foglalkozunk. Kard van tehát a kezünkben, és el kell dönteni, támadásra vagy védekezésre fogjuk-e felhasználni.
______________________________________________________________
Fonetikai megfelelője: s
JELENTÉSE:
siker, pozitív energia, növekedés, hatalom, aktivitás, termékenység, egészség
MÁGIKUS ALKALMAZÁSA:
energia, erő, siker, gyógyítás, termékenység érdekében
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sunna
ELEMZÉS:
A világ minden vallásában szentnek tartották a Napot. Fénye és melege az életet és növekedést jelenti, mindent, ami jó. Az északi kozmológia úgy írja le a napot, hogy kocsival megy körbe az égen, amit egy nagy farkas húz, ezt Ragnarok elnyeli. Az indoeurópai pogányok körében a napot lóval társították, gyakran úgy jelenítették meg, hogy lovasszekéren járja körbe az eget. Mindkettő élet- és termékenység-szimbólum, férfias jellegűek, ámbár egy skandináv mítosz szerint egy leány vezeti a szekeret. A swastika vagy napkerék a neolit-kor óta ismert állandóan visszatérő motívum, Európa- és Ázsiaszerte előfordul sziklarajzokon. A nap rúnája maga is e jelkép variációja, mozgást és energiát sugároz.
Sowulo a második nemzetség végét jelzi, és akárcsak wunjo, ez is sikert és dicsőséget reprezentál. Ám a Valhalla nyugalmával és ellazulásával szemben a nap igencsak aktív szimbólum. Sikeresen eljutottunk a nemzetség végéig, pozitív eredménnyel zártuk le, de ezesetben teljesen tisztában vagyunk az univerzum változékony és mulandó természetével. Láthatjuk a farkas nyomát, és tudjuk, hogy folytatnunk kell utunkat. Most nem kell kizökkennünk biztonságos helyzetünkből, hanem magunktól kell az indulást választanunk, hogy folytathassuk utunkat. |