A kelta év utolsó negyedének kezdetét jelzi. A három aratóünnep közül az első. (A másik kettő: Mabon és Samhain.). A most kezdődő ciklus vége az, amikor behajtják a nyájat a mezőkről.
Nehéz ráhangolódni, de a nyár végét és az ősz kezdetét jelzi. Persze, az augusztusi nap még forrón süt, ám a nappalok már észrevehetően rövidebbek, az éjszakák hűvösebbek, a nappali árnyékok hosszabbak - az ősz már a kertek alatt lopakodik.
A görög mitológiában Démétér, a gabonaistennő ilyenkor kezdi el kétségbeesetten keresni leányát, Perszephonét, akit Hádész rabolt el az alvilágba fondorlatos módon.
A keltalakta vidékeken ilyenkor érett be a termés, ekkor kezdték el a gabonát learatni, a termést betakarítani.
Az ünnep a nyári napforduló utáni 40. napra esik, hagyományosan augusztus 1. (ill. a kelta szokásoknak megfelelően: július 31. napnyugtával kezdődik az ünnep). A nap legfőbb istensége Lugh.
A hagyomány úgy tartja, e nap Lugh halálának ünnepe (ne felejtsük el: a kelta világkép szerint a halál egyben újjászületés is, tehát a temetési szertartás gyász- és örömünnep is egyben.) Valójában azonban nevelőanyja, Taillte halálának megemlékezésére rendelte el a napisten. Taillte vagy Tailtiu a Fir Bolg nép királyának, Mag Mórnak a leánya, később a nép királynője volt, és Tuatha De Dannan népének köszönhette halálát, akik legyőzték népét, őt pedig arra kényszerítették, hogy irtsa ki nekik a bregi erdőt, hogy ott vethessenek. A királynénak ez túl nehéz feladat volt, gyönge teste nem bírta és belehalt. A legenda szerint egy nagy domb alatt égették el holttestét, a dombot elnevezték róla és itt tartották Írországban az első Lughnasadh-ünnepet. (Tailtean - Telltown, Meath tartomány - alig 15 mérföldnyire Tarától, a Nagy Király székhelyétől) A fesztivál ürügyén törzsi találkozókat tartottak, sokan összegyűltek, cserekereskedelmet folyattak, lóversenyeket, atlétikai versenyeket, különböző játékokat és mesterségbeli versenyeket és szertartásokat rendeztek, valamint nagy lakomát tartottak a nyári aratás első terméseiből. Az ünnep eredetileg tizenöt napon át tartott. Az utolsót 1169. augusztus elsején tartották, az utolsó Nagy Király, Ruraigh Ó Conchobar uralkodása idején.
Ezért az írek ma is Taillte-játékok néven tartják az ünnephez kötődő szertartásokat.
A játékok egyik eleme a Taillte-menyegző: az ifjú jegyespár jelképes házasságot kötött, - egy lyukas kövön át fogták meg egymás kezét - ami vagy "egy évig és egy napig", vagy a következő Lammasig tartott. Ekkor eldönthették, hogy folytatják a kapcsolatot, vagy - ősi kelta szokás szerint - ugyanazon a helyszínen háttal állnak egymásnak és eltávolodnak, vagy másképp: egyszer megkerülik egymást, így vetve véget a jelképes Taillte-házasságnak. Ezek a próbaházasságok egészen a XV. századig érvényben voltak.
Más brit hagyományok augusztus 6.-ra teszik az ünnepnapot, asztrológiai megfontolásból: e nap régi idők óta "erőpont" a zodiákuson, az Oroszlán szimbólumával.
Az ünnep a középkorban a Lammas (Loaf-mass) nevet kapta, ennek jelentése: cipó-mise, és a keresztény kenyérszentelés szertartására utal, amikor az első aratásból sütött cipókat hagyományosan megszentelték. Szokás volt e napon vásárokat is tartani, amik leginkább a társkeresés, kapcsolatteremtés célját szolgálták.
Lugh (LÚ)
A lenyugvó nap kelta istene, sok kelta alapítású város névadója (Lyon: Lugdunum; Laon, Leyden, Carlisle: Caer Lugubalion, és még talán London is: Lugh-dunum – Lugh városa). Egyes mítoszok szerint Bel fényisten fia vagy unokája, mások szerint Arianrhod gyermeke. Feleségül vette Blodeuwedd-et, más néven a Virágleányt.
Mint a napistenek általában, ő is több istenség vonásait hordozza magában: “Sokoldalú”-nak, "Mindenhez értő"-nek (Samhioldánach) nevezett hadisten (Mars), halálhordozó (Saturnus), a művészetek, mesterségek patrónusa, kereskedő, költő, dalnok és mágus (Mercurius) egyszemélyben. És nem utolsó sorban gabonaisten is. Amikor a gabonát betakarítják, megemlékeznek a benne rejlő isteni szellemről, aki – hitük szerint – ilyenkor együtt hal meg a levágott gabonával, azért, hogy új kenyér formájában újjászülessen, ugyanakkor a föld számára is megadja a pihenés, majd a tavaszi újjászületés lehetőségét is az örök körforgásban.
Később csökkent jelentősége, ill. más hősök kerültek helyébe: Cúchulain/Finn, Szent Mihály, Szent Patrik. A néphitben Lugh-chromain-ként, azaz "Kis hajlott hátú Lugh"-ként és a Leprachaun alakjában maradt fönn.
Az oroszlán
Tudjuk, hogy az évkör négy sarokpontjának egyik fő alakja az Oroszlán, az Ökör/Bika, (ld. Beltane) a Sas (ld. Samhain) és a Szellem (ld. Ostara) társaságában. Ez a "teremtés idejére" utal vissza, amikor a Bika volt a tavaszpont, az Oroszlán a nyári napforduló, a Skorpió az őszi napéjegyenlőség és Vízöntő a téli napforduló csillagképe.
A négy jelképes alak az égtájakat is szimbolizálja, és bővebben olvashatunk róluk az Apokalipszis Jel. 4, 6-7-ben is.
A Tarot-ban több lapon is megjelenik az Oroszlán és a négyesség többi szimbólumának alakja.
Az oroszlán minden kultúrkörben az uralkodó, a király jelképe. A sörényes, méltóságteljes oroszlánfejet nem volt nehéz a Naphoz társítani, így az oroszlán egyben napszimbólum is.
A zodiákus ötödik jegye (július 21- augusztus 20.) A jegy uralkodója a Nap. A csillagképet az állatöv királyának tartották, legfényesebb csillaga a Regulus ("kiskirály"). Ptolemaiosz görög csillagász e csillagot tartotta a zodiákus 1. fokának Az emberi szervek közül a szív és a hátgerinc felel meg neki, nem kell különösebb magyarázat, hogy miért.
A szárnyas oroszlán Szent Márk evangélista szimbóluma, Velence címerállata.
Az oroszlános verembe vetett Dániel próféta névnapja július 21.: éppen az a nap, amikor az Oroszlán csillagjegybe lépünk.
A sarkalatos erények közül az Erő, a hét főbűn közül a Gőg állatszimbóluma.
Ünnepi előkészületek
Tarts egy könnyű "őszi" nagytakarítást. A házban elöl lévő terítőket, szőnyegeket, ágyneműt, függönyt (mindenféle textíliákat) cseréld tisztára, ezeket mosd ki.
Gondolj az istennőre, engedd szabadon fantáziádat és neki szentelve szabadon díszítsd fel otthonod.
Ha van oltárod, sárga- vagy szalmaszínű terítőt tegyél rá, arra arany és zöld gyertyákat állíts, valamint késő nyári virágokkal és páfránnyal ékesítsd.
Ha van elég helyed vagy ha a szabadban ünnepelsz, nyári termésekkel is dekorálhatsz: dinnye, kukoricacső, bab, répa, krumpli, búzaszár, levendula, zsálya és más növények, amik szerinted ideillenek. Díszítéshez ezeket is alkalmazhatod: sarló, kasza, friss zöldség, gyümölcs, gabona, bogyósok, csuhébaba, kenyér.
Süss emberformájú kenyeret
Készíts szedres, áfonyás ételeket az ünnepi lakomára; ezek bősége jelképezi a következő év gazdag termését
Szertartások
Rossz szokásaidat, életed nemkívánatos dolgait jelképesen dobd az ünnepi tűzbe
A gabonaszellemet jelképező kenyérbabát áldozd fel: közös lakomán fogyasszátok el együtt, de egy részét tedd félre az isteneknek.
Kerted beérett gyümölcseit családoddal együtt fogyaszd el. Ha nincs kerted, lehetőség szerint magad szedj gyümölcsöt, ahol teheted.
Szedd össze foglalkozásod eszközeit, áldd meg őket a jövő évre
Aratásod terményeit oszd meg a kevésbé szerencsésekkel
Ne felejtsd el megköszönni az isteneknek a gazdag termést. Ez az ünnep nem e kérések ideje, hanem a hálaadásé. Esetleg arra kérd az istenséget, hogy tisztábban láss, világosabban megértsd az Isten(nő) üzenetét, hogyan tehetnél a kedvére.
Meditációval teremts magadban csendet.
Növények: mindenféle gabona, szőlő, fekete bogyós gyümölcsök, napraforgó, hanga.Füstölő: szantálfa, rózsa, aloé
Színek:sárga, narancs, zöld, barna, arany, szürke, vörös, bronz
Dekoráció: csuhébaba, gyékényszőttes, szalmafonás, búzakéve
Ételek: kenyér, almabor, fekete bogyós ételek, lepények, zselék, rizs, gyógyteák
Ásványok: citrin, malachit