|
|
Ez a szerencsét, sikert és gazdagságot hozó naptalizmán a következő, önmagukban is igen hatásos elemekből tevődik össze: Felül a Hórusz jobb szemével díszített egyiptomi szárnyas napkorong látható. A belső körben -héber betűkkel felírva- Michael neve olvasható. (Michael a nyugati okkultizmus szerint a Nap angyala.) A belső körben ezenkívül felfedezhető még a Nap otthonául szolgáló Oroszlán asztrológiai jele, valamint a Nap olümposzi szellemének, Ochnak a szigilluma (mágikus pecsétje) is. A körgyűrű jobb és bal oldalát egy-egy felfelé álló, tehát pozitív energiát sugárzó pentagram díszíti. Alattuk helyezkedik el a Nappal társított két geomanciai alakzat a Frotuna Major (nagy szerencse) és a Fortuna Minor (kis szerencse ábrája. Végül a körgyűrű alján ott látható a Nap angyalának, Michaelnek a szigilliuma.
|
|
|
|
Kínában gyakoriak a Buddha lábnyomát ábrázoló vésetek, faragványok és képek, amelyek rendszerint a buddhizmus nyolc szimbólumát (ba-ji-xiang) foglalják magukba. Ezek a szimbólumok többé-kevésbé megegyeznek az ősi indiai koronázási szertartások kellékeivel, de a jelentésük természetesen már a buddhizmus hitrendszeréhez kapcsolódik. A kagylókürt adja hírül a prédikáció kezdetét, illetve hívja össze a tanítványokat. A kerék magát a prédikációt, illetve Buddha tanításait jelképezi (vö. a "tan kereke" elnevezéssel). A díszes mennyezet az emberek és az állatok iránit könyörületet fejezi ki, az ernyő pedig a gyógyító erejű növényeket védelmezi a nap hevétől. A lótusz a tisztaságot jelképezi, a váza a tökéletes bölcsességet, az aranyhalak a szabadságot ("él mint hal a vízben"), illetve a végső megszabadulást, a csomó pedig az örök életet. Indiában hasonló módon ábrázolták Visnu lábnyomát, amelyek ábrái az univerzum alapvető princípiumait jelenítették meg.
|
|
|
|
Ellentétben Európával, Kínában kimondottan pozitív képzetek kapcsolódnak a denevérhez, és egy denevér megpillantása egyértelműen szerencsés előjelnek számít. Ennek oka mindenekelőtt abban keresendő, hogy a denevért jelentő szó (fu) hangtanilag tökéletesen megegyezik a szerencsét jelentő szóval (fu). Különösen nagy hatású szerencsejelkép a vörös színű denevér, mert a hagyomány szerint a vörös szín vonzza a pozitív dolgokat és távol tartja a rosszakaratú démonokat. Kínában igen kedveltek azok a képek, amelyek a szerencsével, az egészséggel, az erényességgel, a békével és a hosszú élettel azonosak. Az öt denevért ábrázoló talizmánokkal rokon az az ábra, amelyen két gyermek látható, amint öt repdeső denevért próbál elkapni és egy nagyméretű vázába zárni, vagy amelyiken egy mágus éppen öt denevért enged szabadon egy ládából vagy egy cserépfazékból.
|
|
|
|
Ezen a talizmánon az állatöv és a legjelentősebb fényszögek láthatók. Ez utóbbiak konkrétan a következők: kilencven fok, azaz negyedfény (qadrat) - négyzettel jelölve; száznyolcvan fok, azaz szembenállás (oppozíció) - két összekapcsolt körrel jelölve; hatvan fok, azaz hatodfény (sextil) - csillaggal jelölve; és százhúsz fok, azaz harmadfény (trigon) - háromszöggel jelölve. Az asztrológusok szerint a negyedfény és a szembenállás diszharmonikus, ellentétes, kártékony, a hatodfény és a harmadfény pedig harmonikus, békés, jótékony viszonyt jelöl. Az ábrát körülvevő állatöv szokás szerint mágikus védelmet biztosít és elősegíti az egyészséget, az épséget és a teljességet, az egymást kiegészítő fényszögek pedig a belső és a külső béke és harmónia előmozdítását szolgálják.
|
|
|
|
A kutatók szerint a dzsed-oszlop egyike a legősibb egyiptomi amuletteknek. Ezt támasztják alá az I. dinasztia idején használt heluáni temetőből előkerült példányok is. A dzsed eredetileg talán egy gabonakévékkel övezett májusfaszerű oszlop kicsinyített másolata lehetett az i. e. 2. Évezredtől azonban már Ozirisz hátgerincének jelképeként értelmezik. Mint hieroglifa, a tartósságot, állandóságot és állhatatosságot jelenti, és amulettként is ezeknek a tulajdonságoknak a biztosítása és megőrzése a fő funkciója. A radiesztéziai megfigyelések szerint a dzsed-oszlop fehér színnel világít, ami nagyon jó hatással van az élő szervezet energetikai rendszerére.
|
|
|
|
Mint minden körkörös ábra, az altáji állatöv is óv a káros külső befolyásoktól, és egyfajta mágikus védelmet biztosít. Az altáji állatöv egyébként teljes egészében megegyezik a jól ismert távol-keleti állatövvel (Patkány, Bivaly, Tigris, Nyúl, Sárkány, Kígyó, Ló, Bak, Majom, Kakas, Kutya, Disznó). Mivel az állatöv a teljesség szimbólumaként is felfogható, talizmánként viselve megőrzi e test és a lélek épségét, és előmozdítja az egyéni szellemi kiteljesedését. A középen elhelyezkedő végtelen hurok (pan-zhang) a közép-ázsiai népek szerint sikerben gazdag, hosszú és boldog életet biztosít.
|
|
|
|
Ennek a japán emblémának a központi ábrája a Közép-Ázsiában és a Távol-Keleten egyaránt népszerű, végtelen csomót idézi. A végtelen csomóval (kínai néven pan zhang) díszített talizmánok a harmonikus, törésektől mentes, hosszú és boldog életet vannak hivatva elősegíteni. A végtelen csomónak ez a sajátos, háromfelé ágazó változata feltehetően a világ szinte minden tradíciójában fellelhető szakrális hármasságok valamelyikére utal. A csomót körülvevő hatszögletű ábra pedig - egyéb jelentés mellett - minden bizonnyal a teljességgel és a befejezettséggel azonos hat direkciót (a négy égtájat, valamint az alsó és a felső irányt) jelképezi.
|
|
|
|
Ez a talizmán a Piramisok Bölcse című grimoire (varázskönyv) tizenhármas számú mágikus ábrájával azonos. A könyv a XVIII. században jelent meg először nyomtatásban. A kísérőszöveg szerint az ábrát célszerű sáfrányszínű szaténra hímezni ezüstszínű fonállal (de természetesen más formában elkészítve is kifejti hatását). Birtokosát átlag feletti képességekkel ruházza fel és hozzásegíti céljai eléréséhez, illetve a legkülönfélébb anyagi javak megszerzéséhez. Az ábra a következő varázsszavak segítségével kelthető életre: TURAN, ESTONOS, FUZA, VAZOTAS, TESTANAR.
|
|
|
|
Ez a két egymásba helyezett kínai piktogram a hagyomány szerint szerencsét hoz és mágikus védelmet biztosít, elűzi a démonokat és más ártó szellemeket, távol tartja a rontást és semlegesíti a káros külső befolyásokat. De nemcsak a kívülről jövő támadásoktól óvja meg viselőjét, hanem a belső konfliktusokat és a saját maga által előidézett problémákat is segít megoldani.
|
|
|
|
Ennek a talizmánnak az alapja egy középkori ábra, amelyen az állatövi jegyek és a bolygók láthatók két, koncentrikus körben elhelyezve. A kép középpontját -a korabeli geocentrikus világszemléletnek megfelelően- a Föld alkotja. A bolygókat- hagyományos asztrológiai jelek társaságában- a velük azonosított istenek képviselik. Az isteneknek kezében azok a jelképes tárgyak láthatók amelyek az ókor óta az adott bolygó legjellemzőbb tulajdonságait testesítik meg. Az ilyen és hasonló talizmánok fő feladata az egészség megőrzése, a test és a lélek harmóniájának elősegítése, a külső és a belső világ, a makro- és mikrokozmosz kapcsolatának szorosabbra fűzése.
|
|
|
|