|
|

A pentagramot, vagyis a megszaktatlan, nmagba visszatr, tszr megtr s nmagt tszr metsz vonallal megrajzolt tg csillagot a belle rad mgikus er miatt egykor az rdgk, dmonok s ms rtalmas kreatrk elijesztsre, tvoltartsra hasznltk. A pentagramnak elssorban azrt tulajdontottak mgikus ert, mert tbbszrsen magba foglalja azt az vezredek ta idelisnak s tkletesnek tartott arnyt, amelyet egyebek kzt aranymetszsnek (sectio durea) isteni metszetnek (sectio divina) s isteni arnynak (divina proportione) neveznek, s amelynek els meghatrozst (a:b=b:[a+b]) Euklidsz geometriai tanknyvbl ismerjk. Eurpban a kzpkor s az jkor folyamn gyakran festettek vagy karcoltak pentagramot a hzak kszbre, hogy megoltalmazzk a hz lakit a rontstl, s elriasszk a dmonokat. A varzslatos pentagram az idk sorn fokozatosan a mgia els szm szimblumv vlt. Ma a felfel ll pentagram jelkpezi a fehr mgit illetve boszorknysgot, a teurgit s a jobb kz tjt, a lefel ll pentagram pedig a fekete mgit, illetve boszorknysgot, a goicit s a bal kz tjt.
|
|
|
|

Ez a Kis-zsibl szrmaz talizmn eredetileg 1. Suppiluliuma (i.e.1375-1335) hettita kirly nagy pecstje volt. A trtnszek 1. Suppiluliumt tartjk a hettita np legnagyobb uralkodjnak, akiben a politikai leslts les lts s ravaszsg kitn hadvezri kpessgekkel prosul. Nem sokkal trnra kerlse utn meghdtotta a Mitanni Birodalmat, s orszga hatrait egszen Libanonig terjesztette ki. A legyztt npeket azonban nem sllyesztette rabszolgasorba, hanem vazallusaiv tette - elssorban okos hzassgi politikja segtsgvel hatalmt az akkori uralkod oly nagyra becsltk, hogy pldul az egyiptomi kirlyn, Tutanh- amon zvegye az egyik hettita kirlyfit szerette volna maga mell emelni a frak trnjra. Ez a talizmn - tekintve, hogy egy hatalmas s sikeres uralkod pecstjeknt kezdte a plyafutst- kitnen alkalmas az nbizalom erstsre s a vezeti kpessgek fokozsra, ezen kvl viseljnek hathats segtsget nyjthat az elrejutsban s a magasabb pozcik megszerzsben.
|
|
|
|

Ez a tvol-keleti talizmn egy tcsk alak segt szellemet brzol. A knai mgikus szimblikban a tcsk a nyrral, a meleggel, a tzzel, a dli irnnyal, a blcsessggel, a boldogsggal, a btorsggal, a merszsggel, a becsletes kzdelemmel s a gyzelemmel ll kzeli kapcsolatban. A rgi knaiak a betakartst kvet szi nnepeken s vsrokon gyakran rendeztek tcskviadalokat, amelyeknek rendszerint egy hzott kr volt a ttje.
|
|
|
|

Az ezoterikus tradci szerint a vilgon minden dolog s minden trtns kt egymssal szembenll s egymst kiegszt ernek van alrendelve s ezeknek az erknek a szntelen harca, vltakozsa, ingadozsa, s az egyenslyi helyzet megteremtsre val lland trekvse eredmnyezi azt a folyamatos mozgst, amely egyet jelent az lettel, st a vilgegyetem ltvel. Ez a dinamikus, kt plus univerzumkp a legtisztbb formjt a knai taoizmusban rte el. A taoizmus szerint a vilgegyetemben minden dolog, s minden trtns vagy jin vagy jang karakter illetve ahogy a "srga csszrnak" tulajdontott si orvosi knyvben olvashatjuk: "Az univerzumban minden az rkk vltakoz jin s jang erk hatroznak meg." A jin elsdleges jelentse rnykos lejt naptl vdett hely, a hegy szaki oldala, msodsorban jelent mg sttsget, jszakt, hideget, gyengdsget, befogadst, niessget, passzivitst, fldet s hallt. A jang elsdleges jelentse napsttte lejt, a hegy dli oldala, msodsorban jelent mg fnyt, nappalt, meleget, ert, kiradst, frfiassgot, aktivitst, eget, s letet. A jin-jang bra talizmnknt viselve elsegti a test s a llek harmnijt, a bels s ezltal a kls bke megrzst, illetve megvalstst.
|
|
|
|

A taoizmus legismertebb szimbluma, az egymsnak feszl, egymst kiegszt ellenttes erk harmnijt kifejez jin-jang emblma ezen az brn a megvilgosult vilg sokait, illetve alapprincpiumt jelkpez nyolc trigram gyrjben lthat. A trigramok elnevezsei s legfontosabb megfelelsei a kvetkezk: 1. Kun ("befogad") - fld, anya, hasreg, tehn, passzivits, anyag, feketesg, forma, ltszat; 2. Csen ("gerjeszt") - villm, legidsebb fi, lb, holl, megrzkdtats, mozgs, gyorsasg, er, hevessg, t, visszatrs; 3. Li ("tapad") - tz, kzps lny, szem, fcn, alkalmazkods, fggsg, kzeleds, egyesls, fegyver, szrazsg, napfny, tlvilg, teknc, kgy; 4. Tui ("vidm") - t, legfiatalabb lny, szj, brny, nyugtalansg, der, rm, gyas, ktelessg, lhatatlansg, mocsr; 5. Csien ("alkot") - g, atya, fej, srkny, l, aktivits, uralkod, arany, kr, nefrit, jg, hideg, kiszradt fa; Szun ("szeld") - szl, fa, legidsebb lny, comb, tyk, behatols, munka, trtets, fehr, magassg, felemelkeds, nyeresg, szag, szlessg, homlok; 7. Kan ("Szakadkos") - vz, kzps fi, fl, serts, thatols, veszly, buks, titok, sorscsaps, mlyeds, tolvaj, holdfny, rka, lehetsg; 8. Ken ("mozdulatlan") - hegy, legfiatalabb fi, kz, kutya, llhatatossg, szerzetes, fogsg, er, ajt, mellkt, hvelykujj, orr, tartssg. Minthogy ez a nyolc trigram kpezi a hres knai jsknyv, a Ji csing hatvanngy hexagramjnak az alapjt, a velk dsztett vd amulett hozzsegti a jvend megismershez.
|
|
|
|

Ez a talizmn valjban agy si knai szerencsejelkp (Fu). A hagyomnyos knai dvzlkrtykon is gyakran felbukkan piktogramok az szinte, szvbl jv jkvnsgok hordozi. Talizmnknt viselve hozzsegtenek a sikerekben gazdag, termkeny, hossz, s boldog lethez. Az eskvi szertarts sorn a kt jelet gyakran virgokbl raktk ki az ifj pr tiszteletre. Ilyenkor termszetesen elssorban a b gyermekldst volt hivatva elsegteni.
|
|
|
|

A vilgfa (vagy letfa) egyetemes szimblumt ezen az brn kt szrnyas oroszln fogja kzre. A vilgfa az univerzum "gerinct", tengelyt, jelkpezi, amely sszekti egymssal az eget s a fldet. Az oroszln vilgszerte az egyik legkedveltebb llatalakja az ezoterikus szimboliknak, az emblematiknak, s a heraldiknak. A legtbb esetben a Napot, a fnyt, a tzet s a kirlyi mltsgot testesti meg, de szimbolizlhatja a dicssget, a btorsgot, a hsiessget, a bszkesget s az bersget is. Talizmnknt, illetve amulettknt viselve ez az bra mindenekeltt a test, s a llek vdelmt szolglja, vitlis energival tlt fel, ert ad, szirdd s rendthetetlenn tesz, sszekt a termszetfeletti vilggal, s hozzsegt a magasabb rend clok elrshez.
|
|
|
|

Ezen a talizmnon a "hossz let" jelents knai piktogram egyik formja lthat. A rgi knaiak nagy varzsert tulajdontottak ennek az brnak, s azt tartottk rla, hogy a testre erstve, vagy a ruhra hmezve, illetve festve fokozza az letert, segt megrizni az egszsget s meghosszabbtja az letet. Knban az emberek mg ma is gyakran ajndkoznak szeretteiknek olyan trgyakat, amelyek a "hossz let" jelvel vannak dsztve.
|
|
|
|

Ez a tvol-keleti mgikus bra egyarnt jelkpezi a vilgot alkot kettssgeket (fny s rnyk, Nap s Hold, frfi s n, jang s jin stb.), hrmassgokat (trimurti, trikja, hrom skvalits, g- fld- ember, test- llek- szellem stb.) s ngyessgeket (ngy vszak, ngy gtj, ngy letszakasz, ngy virgkorszak stb.). Talizmnknt, illetve amulettknt viselve elhrtja az akadlyokat, semlegesti a kros kls befolysokat, rzi az egszsget, elsegti a test s a llek harmnijt, szilrdd s llhatatoss tesz, hozzjrul a bels egyensly megteremtshez, s segt helyrelltani az ember s az univerzum kztti mgikus kapcsolatot.
|
|
|
|

A (tibeti) tantrikus buddhizmus legfontosabb szimbluma a vadzsra, tibeti nven rdo- rdzse. Kiemelked fontossgt mi sem bizonytja jobban, mint a tantrikus buddhizmus vadzsrajna elnevezse. A szanszkrit vadzsra sz jelentse gymnt, villm s jogar, de miutn mindhrom jelents egyazon dologra vonatkozik, clszerbb "gymntvillmjogar" -nak fordtani. A vadzsra kezdetben Indrnak, a vdikus panteon kzponti alakjnak, a villmls s mennydrgs istennek "napknt ragyog" villmktege volt, s ily mdon az esvel s a termkenysggel is szoros kapcsolatban llt. Ksbb fokozatosan a hromg szigony alakjt lttte magra, vgl, a buddhizmus idejn kt ilyen hromg szigony sszeillesztse s trbeli kiterjesztse rvn kialakult a vadzsra ma is hasznlatos formja. A buddhistk els sorban a gymnt vals vagy vlt tulajdonsgait, a tkletes tisztasgot, a fellmlhatatlan szilrdsgot, a ritkasgot, a megkzelthetetlensget s a srthetetlensget trstjk hozz.
|
|
|
|