|
|

Az bra kzepn elhelyezked OM sztag, pontosabban csrasztag (bidzsa mantra) az indiai ezoterikus tradci szerint az univerzum kvintesszencija. Ez az a mgikus sz, illetve hangrezgs, amelyben a legtmnyebben nyilatkozik meg a mindensget ltrehoz s fenntart univerzlis tudat mindent that ereje. Az OM a teremts betetzsnek hangja, amely ugyanakkor a jgnak, a teremts eltti ltllapotba val visszatrsnek is eszkze lehet: "Mikppen a pk fonala segtsgvel a magassgba jut s szabadsgot nyer, azonkppen a jgi is a szabadsg magasgba jut az Om sztag ltal". A mahjna buddhizmus tantsa szerint az OM nem a teremts betetzsnek rezgse, nem a vs mantra, hanem az els, az univerzum alaphangja, a kezdet, a kibontakozs mantrja, amely a bdhiszattva tjnak bevezetje is egyben, s amely ppen ezrt szerepel a buddhista meditcis formulk s mantrafzrek elejn, nem pedig a vgn. (OM MANI PADME HUM) Az OM sztagot krlvev kerk nyolc kllje a buddhizmus alapjt alkot nemes nyolcrt svnyt, vagyis a helyes felismerst, elhatrozst, beszdet, tettet, letmdot, gyakorlst, gondolkodst, s meditcit jelkpezi.
|
|
|
|

A vdelmet biztost kr, illetve az azt jelkpez bra az egyiptomi mgiban is jelents szerepet jtszott. A legismertebb vdkr brzols a hieroglif szvegekben gyakran felbukkan uralkodi nvgyr, a "cartouche" volt. A francia eredet cartouche (tvny) sznak termszetesen nem sok kze van az bra eredeti jelentshez. A cartouche felteheten egy zsinrt brzolt, amely az univerzum mitikus hatrt jelkpezte, pontosabban azt az tvonalat, amelyet a Nap tesz meg a vilg krl. A frak nevt bekeretez cartouche gy nemcsak mgikus vdelmet jelent, hanem azt is kifejezi, hogy a fra a teremett vilg ura.
|
|
|
|

Ez a tvol- keleti eredet talizmn egy lngol gyngyszemet brzol. A "tkletessg gyngynek" is nevezett lngol gyngyszem az ellenttes eljel kvalitsok, a tz s a vz, a frfi s a n harmonikus sszekapcsoldst, a jang s a jin princpium vgs egysgt fejezi ki. Sva s Buddha harmadik szemeknt a metafizikai ltst, a transzcendens blcsessget s a spiritulis megvilgosodst jelkpezi. Talizmnknt viselve hozzjrul a bels tkletesedshez, a tisztnlts kifejlesztshez s a vilg intuitv megismershez, a kt nem egyeslsnek szimblumaknt pedig elsegti a termkenysget (a testi s a szellemi egyarnt), a harmonikus prkapcsolatot s a boldog hzassgot.
|
|
|
|

A vilgszerte elterjedi szem- amulettek legnpszerbb egyiptomi vltozata ktsgkvl a Hrusz szemt jelkpez udzsat-szem. Egy ma mr kevsb ismert mtosz szerint az rdgi Szthel vvott harca sorn Hrusz mindkt szeme slyosan megsrlt. Az isteni szemeket vgl Toth, a gygyts istene tette jra pp, azaz udzsatt. Ms mtoszokbl kiderl, hogy Hrusz szemei azonosak a Nappal s a Holddal, amelyek idnknt (a holdfzisok vltozsa, valamint a nap- s a holdfogyatkozsok sorn) szintn elvesztik psgket. Az brzolsokon Hrusz jobb szeme felel meg a Napnak, bal szeme pedig a Holdnak. Az udzsat- szemnek - mint ltalban a szem- amulettnek - mindenekeltt a ronts elhrtsa, a szemmel-vers visszafordtsa volt a feladata. Az egyiptomi udzsat- szemek leggyakrabban kk vagy zld fajanszbl vagy ugyanilyen szn fldrgakbl kszltek. A kpen lthat kt llat, az ureuszkgy s a kesely Als- s Fels- Egypiptomot jelkpezte.
|
|
|
|

Ez a szerencsehoz AGLA talizmn - amelynek rontselhrt, rdgz, lzcsillapt s gygyt hatst is tulajdontottak - eredetileg egy girmoire- ban, azaz varzsknyvben ltta meg a napvilgot. A mgikus erejnek tartott AGLA felirat - amely a notarikun nev kabbalista metdusnak ksznheti ltrejttt - az "Atha gibor leolam Adonai" (A te hatalmad rkkval , Uram) imaformula kezdbetibl tevdik ssze. Az AGLA gyakori eleme a varzsknyvekben, pldul a III. Le ppnak tulajdontott Enchridionban szerepl varzskrnek, mgikus brknak, talizmnoknak, feliratonak s varzsigknek. Egykori npszersgt mi sem bizonytja jobban, mint hogy voltak vidkek Eurpban, ahol sokig minden talizmnt, amulettet s mgikus erejnek tartott svnyt AGLA- knt emlegettek.
|
|
|
|

Ez a talizmn az llatvi jegyek s a velk trstott plantk ltal krlvett Aint, az rkkvalsg istent brzolja. A kt makrokozmikus gyr termszetesen jelen esetben is az univerzummal val harmonikus kapcsolatot szolglja, ezenkvl elsegti az egszsget, rzi a test s a llek psget s mgikus vdelmet nyjt. A kzpen lthat titokzatos istent, az idt illetve az rkkvalsgot megtestest Aint gyakran brzoltk oroszlnfej angyalszrny emberalakknt, akinek testt az univerzum kgyja leli krl. A hagyomny szerint Ain kpmsa talizmnknt viselve hozzsegt a teljessg megtapasztalshoz s a vgs titok megismershez, hossz s nyugalmas letet biztost, kitartv s llhatatoss tesz s ersti a memrit.
|
|
|
|

Az Indiban s Tibetben egyarnt npszer mandalk legnpszerbb vltozatai a jantrk, amelyeket a klnfle tantrikus irnyzatok kveti hasznltak koncentrcis s meditcis segdeszkzknt. A jantrk leggyakoribb elemei a lefel ll hromszgek a ni nemi szervet (jni) s a ni selvet (sakti), a lefel ll hromszgek pedig a frfi nemi szervet (linga) s a frfi selvet (Siva) jelkpezik. Mindebbl kvetkezik, hogy a kli- jantra a ni princpiumot, mgpedig - amint azt a neve is elrulja - annak legflelmetesebb aspektust, a pusztt, de ugyanakkor vdelmez, dmonz Kli istennt, a "stt anyt" jelenti meg.
|
|
|
|

Az kori Egyiptomban igen kedveltek voltak a klnbz istenek, illetve az ket jelkpez llatok fejvel dsztett botok s jogarok. Ilyen volt pldul mon botja, amely homlokn ureuszkgyt visel kosfejben vgzdtt. III. Ramszeszrl feljegyeztk, hogy lbiai hadjrata sorn harci kocsijra
Erstett egy mon- botot, gy remlve vdelmet az istentl. A legnpszerbb llatfej bot ktsgkvl az uasz- jogar alul ktfel gazik, tetejt pedig egy meghatrozhatatlan llat - egyesek szerint kutya, msok szerint rka- feje dszti. A rgi egyiptomiak hite szerint amulettknt viselve vdelmet nyjt, elhrtja a rontst s elsegti a boldogsgot.
|
|
|
|

A keresztnysg s egyben a nyugati ezoterikus tradci egyik legismertebb szimbluma a hromszgbe rajzolt szem. Keresztny rtelmezs szerint a szem Isten rk ber, minden lt szemvel, a hromszg pedig, amely krlveszi, a Szenthromsggal azonos. Az okkultistk szerint viszont a szem a "harmadik szemet", azaz a tisztnltst, a metafizikai bersget s a beavatottsgot, a hromszg pedig a tz selemet, a fnyt s a felfel trekvs princpiumt s / vagy a mikro- s a makrokozmoszt egyarnt meghatroz hrom skvalitst (sal, sulphur, mercurius), illetve a hrom gunt (tamasz, radzsasz, szattva) jelkpezi. Hol konkrtan, hol csak utalsok formjban, de a vilg szinte minden nagyobb kultrakrben megtallhatk a harmadik szem brzolsok. A homlok kzepn elhelyezked harmadik szem a metafizikai rtelemben vett kiegyenslyozottsgot, a kettssgeken val fellemelkedst, az ellenttes erk sszebktst, a bels egyenslyt, a teljessg megtapasztalst, a spiritulis gyzelmet, a transzcendens blcsessget, az rkeken tli tapasztalst, a tisztnltst, az ember feletti tudst, a termszetfeletti kpessgeket s beavatottsgot jelkpezi.
|
|
|
|

Ezen a talizmnon a tvol-keleti zodikus tizenkt llata (Patkny, Bivaly, Tigris, Nyl, Srkny, L, Kecske, Majom, Kakas, Kutya, Diszn) lthat. Mint a legtbb krkrs, asztrolgiai elemeket tartalmaz amulett, illetve talizmn, ez is elssorban tulajdonosnak mgikus vdelmt, testi s lelki psgnek, s egszsgnek megrzst szolglja. Ezenkvl sszekttetst teremt a makrokozmosszal s hozzjrul az ember s az univerzum megbomlott kapcsolatnak helyrelltshoz.
|
|
|
|