lilianna




  Foldal 
 
 Vendgknyv 
 
 Bartaim oldalai 
 
 rdekes oldalak
 
 Djaim
 
 Oldalaim
 
 Bannereim
    

Fny

gi remnyek
Csillagok-romnca szlte
Angyalok tnca.




            


  

Szivrvny

Szn-robbansbl
gbe szakad valt
lomba foly.




           


  Tndrekrl
  Boszorknyokrl
  Szellemek, ksrtetek
  
Amulettek s  talizmnk
  Angyalokrl
  Lelhelyek
  Rkk
  Hattyk
  Hangulatok
  Versek
 

Hajnal

Harmatcseppekbl
fztt lnct oldja a
fzs pirkadat.



            



            


 


            

 

Pucr magny

Szrmt vesztett kis
pipacs-csupassg, rok
parti rva szr.



         

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
.
Induls: 2008-06-13
 


 

A karma (szanszkrit:कर्म, pli: kamma, cselekedet, tett) ok-okozat, pontosabban az ok s okozat viszonya, klcsnhatsa, trvnye. Mint fogalom, szerepel az si hindu, taoista, buddhista tantsokban, s szerepel a modern vilgszemlletek ismeretanyagban is.
 

A karma trvnye szerint minden cselekedetnk egy annak megfelel kvetkezmnnyel jr, illetve minden, ami trtnik a vilgban, az maga egy kvetkezmny, vagyis valamilyen oknak az okozata. A karma tgabb rtelemben cselekedet, tett, m. Minden tnyezre vonatkozik, ami a vilgban trtnik, s kvetkezmnnyel jr. Vonatkozik az akcikra, reakcikra, ltalban a vilg trvnyei ltal irnytott aktv termszeti folyamatokra, esemnyekre, az lettelen ltezk hatsaira, az emberi s llati cselekvsre, de az embernl fejlettebb, magasabb szinten ll lnyek, istenek, szellemek megnyilatkozsaira is. Minden aktivits, azaz ok okozatot szl, s minden ok elzleg ltrejtt okozatbl eredeztethet. gy jn ltre az ok-okozati sszefggsek vgtelen hlzata.

A karmt nem szabad sszekeverni a sorssal, de az eleve elrendelssel, s az jraszlets tanval sem. Ezek mindegyike nmagban ms jelentssel br, br az jraszlets (reinkarnci) tannak fontos rsze a karma.

A hindu elkpzels szerint a vilgegyetem sanyagnak (Praktiti) rezgse (v.. a tao mintzatai) az az er, amely ltet s mozgat. A sok (Brahman), a semmibl megjelen teremtsi lnc kezdete, szintn a karma ltal vlik rtelmezhetv, hiszen a teremts eredend impulzusa (az isteni akarat megnyilvnulsa), mr a karma trvnyt is ltrehozza.

Az els impulzus az eredend, s els ok a Szanszkra. A Brahmanbl rad lter a Szanszkra rezdlsvel elindtotta a ltezsi folyamatot, ltrehozva az isteni megnyilatkozst (Isvra - azaz a megszemlyestett isten), s a mindent magba foglal sanyagot (Praktiti).

rdemes itt megjegyezni, hogy a Karma keletkezse idhz, trhez kttt, azaz meghatrozhat, elmeslhet, ellenttben a Dharma fogalmval, amelynek eredetrl nem tudni semmit, hiszen rktl fogva ltezik.

A karma sors is, amennyiben tudatban vagyunk annak, hogy minden tett kvetkezmnyeket von maga utn, hiszen a tett ok, amely okozatot teremt, s akci, amely reakcit szl. A dharma trvnye a karma-folyamatok szvevnyes lncolatt erklcsi tartalommal ruhzza fel, amennyiben az llnyeknek sorsot tulajdont, amelynek alakulsa a vilgtrvny (Dharma) betartstl, s cselekedeteink (Karma) szksgszer kvetkezmnyeitl fgg.

A karma trvnye nem jelent eleve elrendeltetst, sem vletlenek sorozatt, hiszen az embernek sajt szabadsgbl ereden mindig lehetsge van befolysolnia a sorst. Sajt dharmjnak megfelel letvel (lsd: a dharma gazatai) sszevetve felelssggel is tartozik azrt. Mivel a llek (dzsiva) a hindu hitvilg elkpzelse szerint ms s ms ltformban szletik jj, mikzben lnyege megmarad, „sorsa”, vilgban val lte eredje elz cselekedeteinek, s mindenkor meglv szabad akaratnak. A dharmnknak ellenszeglve bnt kvetnk el (a-dharma), a Karma azonban akaratunktl fggetlenl ltezik, egyttal fenntartja, st sok esetben meg is kveteli szabad akaratunk megnyilvnulst sorsunk alaktsa rdekben. Bneink jvttelt, beltsunkat, erklcsi alapllsunkat nem tudnnk kiteljesteni a szabad akarat lehetsge nlkl.

A cselekedetek fggetlenek attl, hogy tudatosan vagy akaratlanul hajtottk vgre ket, hiszen az akaratlanul vgrehajtott cselekedet is kvetkezmnnyel jr. A Mahbhrata, vagy a Rmjana eposzokban visszatr elem a vletlen bn, amely akkor is elnyeri bntetst, ha az a cselekv szndktl fggetlen. Ha nem gy lenne, felttelezni kellene olyan felsbbrend hatalmat, amely fellbrln az eredend trvnyt, megvltoztathatn annak kvetkezmnyeit, tletet alkotna, mrlegelne. Ilyen hatalom azonban a hindu hitvilgban nem ltezik, az istensgek s azok megtesteslsei ugyangy al vannak vetve a Dharma s a Karma trvnynek, mint brmely ltez.

A karma buddhista felfogsa azonban a hindu rtelmezstl nmileg eltr. Buddha tantsban a karma annyiban keletkezik s fejti ki hatst, amennyiben tetten rhet a szndk, amellyel elkvettk. A buddhista felfogs teht nem a sors kiszmthatatlan, br a szabad akarattal mdosthat szeszlyt vizsglja a karmban, hanem a szndkot, a szndk etikai tartalmt. Buddhnl az akarat hatrozza meg a karma minsgt, gy a szndk (cstan), a ksztets (szankhra) dnt jelentsg. A buddhista felfogsban a karma ngyfle lehet:

Mkdse szerint:
~Teremt
~Tmogat
~Elnyom
~Krost

A hats rendje szerint:
~A fontos, jelents cselekedet hatsban megelzi a jelentktelent
~A hallkzeli tett az jjszletst eredmnyezi, s a hall rjban hat
~A megszokott tettek elbb hatnak, mint a ritkn vgrehajtottak
~A felhalmozott karma jjszletshez vezet.

Idbeli hats szerinti:
~Jelenlegi letnkben hat
~A kvetkez letben hat
~Valamelyik elkvetkez letben hat
~Kihunyt, hatstalan.

jjszlets helyt befolysolva:
~Kros, rossz jjszletshez vezet tett
~rzki terletre vezet dvs tett
~Formai terletre vezet dvs tett
~Formanlkli terletre vezet dvs tett

Buddha tantsa a karmrl
A karma fogalma Indibl ered, az indiai vallsokbl s a buddhizmusbl. Azt fejezi ki, hogy csak tlnk fgg, mi trtnik velnk: elz gondolataink s cselekedeteink vltak jelenlegi llapotunkk – s most, e pillanatban is jvnk magjait ltetjk el. Ilyen rtelemben nem a tlnk fggetlen sors, nem egy felettnk uralkod istensg, s nem a vletlenek dntenek letnk esemnyei fell, hanem minden esetben az ok-okozati sszefggsek.

~Knny beltni: aki a sorsban, az eleve elrendelsben hisz, annak teljessggel rtelmetlenn vlik lete minden szndka s erfesztse. Mi rtelme lenne egy vizsgra tanulni, egy fontos esemnyre kszlni, ha gyis az fog trtnni, amit valahol valamilyen hatalom mr elrendelt. Minden valamire irnyul cselekedetnk rtelmt veszti s a cltalansgba vsz.

~Ha valaki gy gondolja, lesz ahogy lesz, a szerencse kiszmthatatlan vletleneken alapul, ugyanarra a kvetkeztetsre juthat: mi rtelme lenne brmely erfesztsnek, ha gyis a vletlen vagy a szerencse fogja eldnteni a dolgok kimenetelt.

~Sokan egy istensgtl (istentl) vrjk a mindennapi megoldsokat. De tudhatja-e brmelyiknk bizonyosan, hogy cselekedete elri-e cljt, hogy az az istensg gy fog a dolgok felett dnteni, hogy a szndkunk beteljesl. Ha pedig nem tudhatjuk ezt, van-e mg rtelme gyakorolni, tanulni, fejldni, mikor gyis egy tlnk fggetlen dnts tesz majd pontot a folyamat vgre? Mint a szent rsokbl tudjuk, ezek az isteni dntsek egy ltalunk megszemlyestett isteni EG pillanatnyi szeszlyn mlhatnak.

Mindezekben az elkpzelsekben csupn csak hihetnk – ezrt is nevezzk ket hit-nek. A karma a hit fogalmtl teljesen klnbz jelentssel br: a bizonyossgon, a tapasztalson alapul.

Buddha szerint egyetlen bizonyossg van az letnkben, az pedig a karma trvnye. Minden ms, a sors, a vletlenek, az eleve elrendelsek, az istensgek – csak bizonytalan hitelvek, amelyek nem adhatnak szilrd tmpontot az letnkben

Karma a dzsainizmusban
Az egyn legfbb clja a dzsainizmusban is az, amelyet csak a sok jjszlets sorn tud elrni, hogy megszabaduljon a rossz karmtl s megvalstsa nmagt, felszabadtva a lelket (dzsva). Mivel a dzsaina karma a helytelen, fknt erszakos cselekedetek eredmnye, el lehet kerlni a karma jabb sszetevit, ha tartzkodunk az effle cselekedetektl. Az elz letekben szerzett karmt a nijara folyamata teheti semmiss bjtlssel s nsanyargatssal, valamint a helyes cselekvs, a helyes hit s a helyes tuds betartsval. Br a korai dzsaina szvegek szerint brmely erszakos cselekedet, mg ha akaratlan is, vonzza a karmikus port, a mai dzsainizmus csak akkor tart valamely cselekedetet karmikusan negatvnak, ha gondatlansgbl (pramda) kvetik el. A dzsaina laikus szmra az let flkszls az eljvend szerzetesi letre.


Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!